XLV
Faiz
ile
Faiz
ile malik değil kimse güzel kargir bir eve
her
taşı pürüzsüz yontulmuş ve bitişmiş
öyle
ki cephesi süsleniverir güzelce,
faiz
ile
malik
değil kimse kilisesinin duvarına
resmedilmiş bir cennete
harpes
et luz
yahut
bakirenin ilham aldığı
ve
gökyarığınından hâlelenen bir yere,
faiz
ile
temâşâ
etmedi hiç kimse Gonzaga, varisleri ve odalıklarını
resmedilmedi
hiç bir tablo ne baki kalsın ne birlikte yaşanılsın diye
ama
satılmak ve hızlıca satılmak için resmedildi
faiz
ile, tabiata karşı işlenen günah,
ekmeğin
giderek daha bayat süprüntü
ekmeğin
kağıt gibi kupkuru,
yayla
buğdayı yok, kalın unu yok
faiz
ile hat kalınlaşır
faiz
ile kaybolur ayrımlar
ve
bulamaz kimse kendine ikamet için bir yer.
Taş
ustası uzaklaştırılır taşından
dokumacı
uzaklaştırılır tezgahından
FAİZ
İLE
yün
pazara gelmez
koyun
kazanç getirmez faiz ile
Faiz
bir taundur, faiz
köreltir
genç kızın elindeki iğneyi
ve
öldürür iplikçinin hünerini. Pietro Lombardo
gelmedi
faiz ile
Duccio
gelmedi faiz ile
ne
de Pier della Francesca; ne Zuan Bellin' faiz ile
resmedildi
ne de 'La Calunnia'.
Gelmedi
faiz ile Angelico; gelmedi Ambrogio Praedis,
Gelmedi
kargir bir kilise, imzası: Adamo me fecit.
Faiz
ile değil St Trophime
Faiz
ile değil Saint Hilaire,
Faiz
paslandırır keskiyi
paslandırır
ustayı ve ustalığı
kemirir
tezgahtaki ipliği
kimse
öğrenemez altın işlemeyi usulünce;
gök
rengi cerahatlanır faiz ile; kızıl nakışsız kalır
Zümrüt
bulamaz kendine bir Memling
Faiz
katleder rahimde bebeği
mani
olur delikanlının eş aramasına
felç
getirdi yatağa, uzanıyor
arasına
taze gelinle damadın
CONTRA
NATURAM
Orospular
getirdiler Eleusis için
cesetler
hazırlandı ziyafete
faizin
emri ile.
N.B.
Faiz: satın alma gücü kullanımının bedeli, ki üretim nazar-ı
dikkate alınmaksızın, hatta üretim imkanları nazar-ı dikkate
alınmaksızın(yani Medici Bank'ın başarısızlığı) tarhedilir.
1-Faiz: Pound “Usura” diye adlandırdığı faizi bu şiirin sonunda ayrıca tanımlamıştır. Kantolar'da faiz insan tabiatında bulunan ve dünyada cenneti gerçekleştirmekten veya kanto V'te tasvir edilen vizyondan alıkoyan güçleri dramatize eder. Cennet vizyonu olmayan birinin “kilisesinin duvarında cennet resmi” olmayacaktır.
2-harpes et luz: François Villon'un 'testament'inde 896.dizelerde annesinin cennet tasviri arayışı anlatılır.
3-bakirenin ilham aldığı: muhtemelen 'The Annunciation' diye anılan ve Meryem'e Cebrail'in (a.s.) oğul müjdelemesini konu edinen bir dizi resme atıf.
4- Gonzaga: Mantua'nın hâmi lordları, bilhassa Francesco Gonzaga ki Isabella d'Este ile evlenmiş ve O'nu günün sanatkarlarına hâmilik etmesi hususunda yönlendirmiştir. Burada Mantegna'nın tablosundan bahsediliyor.
5-ekmeğin: ekmeğin tağşişine karşı ilk itiraz, ki Pound'un zamanından bu yana giderek artan bir şikayet olmuştur.
6-hat kalınlaşır: Pound şunu yazıyor: “zannederim müstakbel sanat eleştirmenleri resmin kalitesine bakarak o eserin ait olduğu çağın ve ortamın faize toleransları hakkında fikir edinebilecekler”.(GK,27).
7-Pietro Lombardo: 1435-1515, İtalyan mimar ve heykeltraş. En ünlü eseri Dante'nin Ravenna'daki mezarıdır.
8-Duccio: Siena ekolünün öncüsü İtalyan ressam Duccio di Buoninsegna, 1278-1319.
9-Pier della Francesca: 1420-1492, Umbria bölgesinden portre ve kilise resim ve heykelleriyle ünlü İtalyan ressam.
10-Zuan Bellin': Giovanni Bellini, Meryem Ana heykelleriyle ünlü sanatçı.
11-La
Calunnia:Sandro Botticelli'nin bir tablosu.
12-Angelico:
Giovanni da Fiesole olarak ta bilinen Floransa'lı ressam.
13-
Ambrogio de Praedis: 1455-1508, Milan'lı portre ve minyatür
ressamı.
14-Adamo
me fecit: Latince, “Adem yaptı beni”. Verona San Zeno'daki bir
kilise sütununa kazınmıştır.
15-St
Trophime: Fransa Arles'taki harika kilise. Kemerli avlusu ve heykel
sütunları ile dikkat çeker.
16-Saint
Hilaire: Fransa Poitiers'te kilise.
17-Memling:
Hans Memling, 1430?-1495, flaman ekolünden ressam ve portre
sanatçısı.
18-Contra
Naturam: Latince, “tabiata zıt”.
19-Eleusis:
Attica'da Eleusis öğretilerinin kutlandığı kent. Kantolar'daki
temel kutuplardan biri: Konfüçyüs (ahlak sistemi) ile Eleusis
(öğretilerin kutlaması) arasında. Dolayısıyla faizen kutsal
olanı ifsad eder: “para sevgisi tüm kötülüklerin kaynağıdır.”
(bkz.52/258).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder